آشنایی مختصر دستگاه پوششی : پوست، مو و ناخن

فتبارک

دستگاه پوششی شامل پوست، مو و ناخن برای پوشش و حفاظت بدن

 عملکرد پوست

دستگاه پوششی بدن یکی از دستگاه‌های بدن انسان و دیگر جانداران است. این دستگاه که برای محافظت بدن در برابر عوامل بیرونی را دارد عمدتآ از پوست، مو و ناخن و غشاء مخاطی تشکیل شده است.

عملکرد پوست، مو و ناخن ها

در همه بدن، پوست عملکردهای اصلی مشابهی در جهت حفاظت ما از آسیب و عفونت ایفا می‌نماید. پوست در تنظیم دمای بدن که توسط ناحیه‌ای در مغز به نام هیپوتالاموس در پاسخ به محرک های مختلف، کنترل می‌شود، نقش مهمی دارد. رنگدانه ملانین پوست، تا حدودی باعث حفاظت آن در برابر تابش زیان‌آور فرآبنفش خورشید می‌گردد .

حفاظت

هر چند ساختار اصلی پوست در کل بدن مشابه است، اما تفاوت های موضعی بعلت اختلاف عملکرد نقاط مختلف آن وجود دارد. برای مثال، پوست کف دست و کف پا، مو ندارند. تفاوت ها بیشتر در ارتباط با رنگ، بافت، تراکم فولیکول های مو، غدد، پایانه‌های عصبی و رگ های خونی رخ می‌دهد .

تنظیم حرارت بدن

پوست، نقش قابل توجیهی در تنظیم دمای بدن ایفا می‌کند. برخلاف بعضی حیوانات، انسان فاقد یک پوشش خزی ضخیم است تا بتواند گرما تولید کند. در عوض، ما یک سیستم تنظیم گرمایشی پیچیده داریم که دارای اجزایی مثل رگهای خونی خاص در پوست است که تنها در ارتباط با حفظ و از دست دادن گرما می‌باشند. لایه چربی موجود در زیر پوست باعث حفاظت بیشتر می‌گردد.

عملکرد پوست

دمای بالای بدن اگر بدن خیلی گرم شود، رگ های خونی گشاد شده تا اجازه دهند خون بیشتری به پوست، یعنی جایی که خون خنک می‌شود، برسد. این امر باعث می‌گردد تا پوست، برافروخته به نظر رسد. غدد عرق، عرق بیشتری تولید کرده تا با تبخیر آن پوست خنک شود .

دمای پایین بدن اگر بدن خیلی سرد شود، رگ های خونی باریک می‌گردند. عضلات راست کننده مو منقبض شده، باعث راست شدن موها و کشش پوست می‌گردد که حالتی شبیه پوست غاز پیدا می‌کند. موهای راست شده، لایه‌ای محافظتی از هوا را نزدیک پوست نگه می‌دارند .

theme